Leerstijl: achterhaald of effectief?

Leerstijl

De 4 leerstijlen
Ieder kind is anders en ieder kind leert op zijn of haar eigen manier. Voor de een werkt het maken van een samenvatting heel goed om de toets voor te bereiden, maar voor de ander is dit onbegonnen werk. Dit komt omdat ieder kind zijn eigen leerstijl heeft. Er zijn vier leerstijlen te onderscheiden: de doener, de dromer, de denker en de beslisser.  

De vier leerstijlen zijn bedacht door Amerikaans leerpsycholoog en pedagoog David A. Kolb. Kolb is vooral bekend geworden als bedenker van deze vier leerstijlen. Zijn model voor leerstijlen biedt inzicht in hoe mensen leren en hoe docenten of begeleiders hun onderwijs kunnen aanpassen om effectiever te zijn. De gedragingen met bijbehorende leerstijlen zijn als volgt:  

  • Doener: De doener houdt van hands-on ervaringen. Ze leren het beste door dingen in de praktijk te brengen, problemen op te lossen en actie te ondernemen.
  • Dromer: De dromer houdt van het verkennen van abstracte concepten en theorieën. Ze hebben een voorkeur voor het begrijpen van de grote foto voordat ze de details overwegen.
  • Denker: De denker is analytisch en observeert graag. Ze nemen de tijd om te reflecteren op ervaringen en informatie voordat ze conclusies trekken.
  • Beslisser: De beslisser is praktisch en experimenteel ingesteld. Ze willen graag nieuwe ideeën in de praktijk brengen en proberen nieuwe benaderingen uit om te zien wat werkt.

Kritiek
Wanneer je je leerstijlvoorkeur weet, weet je ook welke manieren van leren het beste bij jou passen. Echter komt er steeds meer kritiek op modellen zoals die van Kolb, omdat veel kinderen niet in één specifieke leerstijl passen, maar kenmerken van verschillende leerstijlen hebben. Daarnaast verschilt de aanpak ook vaak per vak. Voor geschiedenis kan het misschien prettig zijn om online uitlegvideo’s te bekijken (observeren, zoals een denker) terwijl hij of zij dat voor het vak wiskunde helemaal niet prettig vindt, maar juist zo veel mogelijk aan de slag wil met het maken van opdrachten (ervaren, zoals een doener).  

Creatief leren
Op Hello Wolf proberen we te stimuleren dat de leerling actief aan de slag gaat met zoveel mogelijk leermethodes, en nog belangrijker: uitproberen! Bij ons op locatie liggen materialen die de leerlingen kunnen gebruiken. Heeft hij of zij bijvoorbeeld moeite met het vak aardrijkskunde? En haalt hij of zij daar wat mindere cijfers voor? Misschien leert de leerling op een manier die voor hem of haar niet passend is. Wellicht is het maken van een mindmap wel passend! Laten we het vooral gezamenlijk uitproberen, zodat we erachter komen wat per vak wel of misschien niet werkt.  

Moeite met het stampen van woordjes? Misschien werkt het gebruik van flashcards wel goed, waardoor je de woordjes wél makkelijk onthoudt en ook nog eens de juiste spelling toepast. Op Hello Wolf nemen we geen leerstijlentesten af, maar gaan we gelijk aan de slag met het uitproberen van verschillende leermethodes. Dit noemen wij ook wel ”creatief leren”. We laten de traditionele manieren van leren wat meer los en gaan gezamenlijk met de leerling op zoek naar andere manieren van leren. Voorbeelden hiervan zijn:  

  • Flashcards: Ook wel flitskaartjes genoemd en worden gebruikt bij het leren van woorden, concepten, geschiedkundige data of formules. 
  • Mindmappen: Een diagram opgebouwd uit begrippen, teksten, relaties en/of plaatjes, die zijn geordend in de vorm van een boomstructuur rond een centraal thema. Een voorbeeld van een mindmap is de 5W2H methode.
  • Tijdlijn: Een visuele weergave van een chronologische opvolging van gebeurtenissen of perioden, vaak in de vorm van een balk. 
  • Cornell methode: Een manier van samenvatten, waarbij leerlingen het belangrijkste uit een instructie, video of lesboek halen. 
  • Gespreid leren (pomodoro techniek): 25 minuten leren en 5 minuten pauze (4x), waarop een langere pauzeperiode volgt van (30 minuten).  
  • Uitleggen: Hardop uitleggen aan een mede-leerling, ouder of begeleider.  
  • Het bekijken van uitlegvideo’s: Per vak staan op YouTube vaak hele handige uitlegvideo’s. De video’s kun je gemakkelijk op pauze zetten en je kunt ondertussen aantekeningen maken.  
  • Online apps: Online bestaan hele handige tools die je kunt gebruiken tijdens het leren, zoals WRTS of Quizlet.

Het Kolb Leerstijlenmodel biedt een waardevol raamwerk voor het begrijpen van hoe mensen leren en hoe docenten en begeleiders hun aanpak kunnen aanpassen om effectiever te zijn. Hoewel mensen vaak een voorkeur hebben voor een bepaalde leerstijl of leerstijlen, is een evenwichtige benadering die alle vier de fases van het leerproces omvat, essentieel voor optimaal leren en ontwikkeling. Desondanks kan het leren begrijpen van de verschillende leerstijlen zeker bijdragen aan individuele groei.

Focus je dus zeker niet op één specifieke leerstijl en de daarbijbehorende leermethodes, maar ontdek vooral wat voor jou prettig werkt. Het ontdekken en toepassen van passende leermethodes is niet alleen tijdens je middelbare schooltijd van belang, maar je kunt dit ook doorzetten en gebruiken tijdens je vervolgstudie en op je toekomstige werkplek. Een tool die je de rest van je leven kunt inzetten!

Scroll naar boven

Plan een intakegesprek in ​